Pågangen fra bilforhandlere og privatpersoner som vil ha hjelp til å eksportere bruktbiler er stor. Norsk Autoformidling mener at et begynnende krasj i markedet for dyrere bruktbiler er med på å drive opp etterspørselen.
Petter Lende, Atle Lassegård og Kent Karlsson i Norsk Autoformidling mener at 30-40 % av prisen forsvinner i avgifter og gebyrer ved eksport av bruktbil. – Mange er ikke klar over at det koster å eksportere en bil.
Denne uken meldte BilNytt.no at det per midten av august var gitt tilsagn om tilbakebetaling av avgifter for over 10.000 bruktbiler, som eksporteres ut av Norge.
Skatteetaten har hittil i år fastsatt over én milliard kroner i refusjon av engangsavgift ved eksport av bruktbiler.
Samtidig gjør økte renter og prisvekst at flere nordmenn får dårligere råd, og flere dyrere biler selges nå på tvangssalg.
Atle Lassegård forteller at han har stor pågang fra bileiere som ber om hjelp til å kvitte seg med bruktbilen.
Han er eier og daglig leder av Norsk Autoformidling, og nærmest for en nestor å regne innen import og nå også eksport av bruktbiler.
– Pågangen er størst fra bileiere som må kvitte seg med sine altfor dyre biler. De har ikke råd til å sitte med dem. Og de må få solgt bilen aller helst i dag, forteller han til BilNytt.no.
Dyrt å eksportere
Han forteller at mange bilforhandlere og bileiere tror at bruktbileksport er den enkle løsningen.
På Skatteetatens nettside kan man med noen få tastetrykk få oppgitt hvor mye avgift som kan bli refundert ved eksport.
– Det ser ofte veldig fristende ut. Det mange ikke er klar over er at det koster å eksportere en bil, sier Lassegård.
Atle Lassegård forteller om en nylig henvendelse fra en bileier som hadde funnet ut at ved eksport av sin bil ville han få utbetalt 131.000 kroner fra Skatteetaten:
– Bilen hadde en norsk bruktbilpris på rundt 200.000 kroner. Men regnstykket ble ikke det samme når vi fikk kalkulert alle avgifter og gebyrer ved eksport, så da måtte kunden «tenke seg om en gang til».
Ifølge Lassegård forsvinner 30-40 % av prisen i avgifter og gebyrer:
- 10 % av fakturabeløpet må betales i importavgift om bilen skal selges til for eksempel Tyskland
- Deretter er det 19 % merverdiavgift
- Øvrige gebyrer beløper seg til fra 3.000 til 4.000 kroner
- Transport av bilen fra Norge til Tyskland koster rundt 5.000 kroner
Dette er avgifter og gebyrer for dokumentasjon som skal sikre at man ikke senere får problemer med manglende dokumenter for bilen.
Komplisert
– Ofte opplever vi at en «tysk bil» ikke blir godkjent som tysk i Tyskland, sier han og viser til det som heter «opprinnelsesbevis».
– En for stor andel av bilens verdi kommer fra underleverandører i andre land – gjerne utenfor EU. Og da påløper det avgifter av bilens verdi, forklarer Lassegård.
Han trekker frem en BMW de skulle eksportere:
– Vi førte opp «tysk» på skjemaer, men svaret fra tyske myndigheter var at mer enn 50 % av bilens produksjonsverdi var fra land utenfor EU.
– Dermed ble den ikke regnet som tysk, og da ble det en høyere sats ved fortolling.
I september skrev BilNytt.no om fallgruvene man kan gå i ved eksport av bruktbiler, og Tore Rylander i Norges Bilbransjeforbund (NBF) omtalte bruktbileksport som «risikosport».
Tvilsomme aktører
Også Atle Lassegård understreker at eksport krever ekspertise:
– Jo mer vi jobber med eksport, jo mer ser vi hvor viktig det er å ha systemer som gjør at man er sikret dersom det i ettertid skulle komme tollettersyn eller kontroll, sier han til BilNytt.no i dag.
– Det handler om store verdier og i en verden av brukte biler er det mange tvilsomme aktører, legger han til.

– Man bør absolutt ha en endelig skriftlig avtale med kjøperen før man begynner å tenke på eksport, sier Atle Lassegård til BilNytt.no.
Han sier at det også er en rekke seriøse aktører, men at de ikke alltid handler med hvem som helst.
Han forteller om en bilforhandler som hadde eksportert to biler til et land i Øst-Europa:
– Det var et slit å få endelig oppgjør for bilene han hadde eksportert. Hver gang han ringte kjøperen var svaret det samme på dårlig engelsk at «pengene kommer i morgen».
Venter på et bruktkrash
Norsk Autoformidling har flyttet inn i sitt nye hovedkontor på Frogner i Oslo.
Der jobber Atle Lassegård sammen med Petter Lende, som er ansvarlig for selskapets Biil.no-satsing, og Kent Karlsson som er leder for import og salg i Norge.
Biil.no er en ny tjeneste fra Norsk Autoformidling der bileiere kan selge sin bruktbil til selskapet, som så eksporterer den eller selger den videre.
Les også: – Det er et jag etter bruktbiler som kan selges på eksport
Atle Lassegård mener også at det går mot et krasj når det gjelder dyrere bruktbiler.
Han hevder at krasjet allerede har startet, og at spørsmålet bare er når det vil slå ut for fullt.
– Situasjonen er den samme i flere land, sier han.
– I dagens marked er det nesten umulig å selge en bil til over 400.000 kroner – ny eller brukt. En bruktbil som skal tiltrekke seg kunder, skal helst koste godt under 300.000 kroner, sier Lassegård.
– Prisene på særlig dyrere brukte elbiler har nærmest kollapset. Vi hadde nylig en henvendelse fra en person som eier en Tesla han hadde betalt 1,3 millioner kroner for i november 2022.
Ifølge Lassegård har denne bilen hatt et verdifall i størrelsesorden 600.000 kroner – om det i det hele tatt finnes en kjøper.
– Derfor ville denne kunden vil ha hjelp til eksport, men på en elbil registrert i 2022 er det ingen engangsavgift å få tilbake.
– Dessuten er det nesten uten interesse i utlandet. Der jakter man mest på billige brukte elbiler, sier Lassegård.
Nøkkeltall Norsk Autoformidling Group AS (konsern):
Eies 100 % av Atle Lassegård. Norsk Autoformidling har også flere selskaper i Tyskland og Belgia.