Eksporten av bruktbiler har steget kraftig: – Ikke lønnsomt med import lenger

På syv måneder i år er det eksportert flere biler til utlandet enn i hele 2022. Bruktbilgründere i Oslo merker at importen uteblir, og statser på eksport i stedet.

En stor del av bilmarkedet er blitt borte det siste året, og årsaken er særlig økte renter,
svak kronekurs og «dyrtid» generelt. En fersk oversikt over import og eksport av
bruktbiler gjenspeiler nok en gang bråstopp.


Eksporten av brukte biler til utlandet har passert 22.000 biler i perioden frem til
utgangen av juli i år, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Til sammenligning ble det
eksportert 19.779 biler i hele fjoråret.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser et ganske annerledes bilde for
importmarkedet. Per utgangen av juli er det en nedgang på 76 prosent sammenlignet
med i fjor.

Fra import til eksport

I en jugendvilla på Frogner i Oslo pusses det for fullt opp i kjelleren, men det skal
verken bli leiligheter eller butikklokaler. I stedet blir det kontoret til Norsk
Autoformidling, som siden 1997 har importert titusenvis av «nylig brukte» biler fra
utlandet. I løpet av få uker skal forretningsmodellen delvis snus på hodet.

– Da braker det løs, sier medgründer og eksportansvarlig Petter Lende.

Bilnytt har tidligere i år skrevet om hvordan Norsk Autoformidling fremover vil satse
tungt på eksport av bruktbiler. Det skrev også om selskapets nye bruktbilutsalg
utenfor Hamburg i Tyskland.


Denne sommeren har daglig leder Atle Lassegård brukt tid på å få alle deler av den nye
virksomheten på plass.


– Beslutningen om å eksportere er styrt av kronekursen. Vi rigger oss om for å ha et
ekstra ben å stå på. Hovedgeskjeften er fremdeles import av bil, men vi ser at vi kan
gjøre begge deler, sier han.


I begynnelsen av januar endret Skatteetaten refusjonsreglene. Det gjør at folk kan få
refundert engangsavgiften man betalte for bilen da den var ny, idet man eksporterer
bilen til utlandet.

Da er fortjenesten for liten til å leve av import alene.

– Bilmarkedet har vært i stor endring. Det er ikke lønnsomt med import lenger, sier
Lassegård.


Gjennom et nytt verktøy som heter Biil.no skal selskapet gjøre det enkelt for vanlige
folk å selge bilen gjennom dem til utlandet.


Selskapet venter å eksportere omtrent 40 biler i måneden, eller rundt 500 biler i året.

Del

Kan hende du også liker