Pangstart for Norsk Autoformidlings nye bilkjøps-tjeneste. – Vi klarer ikke ta unna alt, sier Atle Lassegård
– Det har blitt så «pop» med auksjoner og sånt i bruktbilmarkedet, så i forrige uke gikk vi på lufta.
Det sier Atle Lassegård, eier og daglig leder i Norsk Autoformidling AS.
Artikkelen oppsummert
- Norsk Autoformidling AS lanserer Biil.no, en plattform for rask og effektiv direktesalg av biler fra privatpersoner til selskapet.
- Målet med Biil er å gi en kjøpskontrakt innen 24 timer etter at bileier har lagt inn registreringsnummeret.
- Plattformen er rigget for både salg i Norge og eksport, med mål om å kjøpe 500-600 biler det første året.
- Selskapet har selv utviklet den tekniske plattformen til Biil.no.
Nå har de lansert Biil.no – en plattform hvor privatpersoner kan selge bilen sin direkte til Norsk Autoformidling, og hvor ting skal gå fort og effektivt.
– Det har vært en enorm pågang fra starten av, og vi klarer ikke ta unna alt, sier Lassegård.
– Derfor har vi måttet legge inn en melding på nettsidene om at ting tar lengre tid enn tenkt, sier han.
Maks 24 timer
Målet til Biil er å levere en kjøpskontrakt innen 24 timer etter at bileier har lagt inn registreringsnummeret på Biil.no – dersom bilen er interessant for Lassegård og Norsk Autoformidling.
– Bilene vi kjøper skal passe for oss, så vi er ikke redd for å avvise noen.
– I øyeblikket løper vi «beina av oss» og henter biler selv, men vi har snart et opplegg for logistikken på plass, sier han.
– Hvordan ser dere for dere logistikken?
– For eksempel kan det være aktuelt å se på tjenester som Gire, og vi har jo allerede bilfraktere som går i alle retninger i Norge med biler til forhandlere, sier Lassegård.
– Det er nytt for oss å kjøre biler «andre veien», men det er fint å ha muligheten til å snu seg.
Rigget for eksport
Norsk Autoformidling har siden oppstarten i 1997 fokusert på import og formidling av biler fra Europa til norske bruktbilaktører.
– Vil bilene dere nå kjøper i hovedsak være for eksport?
– Det vil være begge deler. Men mange av bilene vil hentes hos selger og sendes direkte til anlegget vårt i Hamburg for kosmetisk og teknisk gjennomgang. Der tas det også EU-kontroll og sendes til outlet-avdelingen vår, sier Lassegård.
– Systemet er koblet sammen med den utenlandske plattformen vår. Kjøper vi en bil her, som vi finner ut skal til Tyskland, trenger vi bare gjøre to tastetrykk, så er den på nett, sier han.
Den tekniske plattformen til Biil har Norsk Autoformidling utviklet selv.
– Dette er å sette en innkjøpskanal i system, sier Lassegård.
– Vi har brukt noen måneder på den, men jeg mener vi har bygget en god plattform, sier han.
Håper på 600 biler første året
Norsk Autoformidling har hatt hovedkontorer i Nesbyen i Hallingdal, men flyttet nylig til Frogner i Oslo.
– Kjøper dere biler hovedsakelig fra Oslo-området, eller hele landet?
– Vi hopper på biler over hele landet. Vi har tre biler fra Stavanger på vei inn nå, for eksempel, sier Lassegård.
– Hvor mange biler ser dere for dere å kjøpe fremover?
– Vanskelig å si, men vi har et ønske om 500-600 biler det første året. Det er det store målet, sier Lassegård.
– Jeg husker vi snakka om et «greit år» om vi importerte 200-300 biler også. I fjor endte vi på 2.400.
– Nå er vi i startfasen med Biil, og vi får snuble litt og lære litt – så humper og går det, sier Lassegård